måndag 11 oktober 2010

Härligt busiga polkagrismaränger


Dessa maränger blir alltid en hit när de serveras! Jag har även gjort dessa med lika mycket mortlade turkiskpepparkarameller och de blir också toppen! Då har jag även blandat i lite grön
karamellfärg istället för röd.
De är inte bara goda utan även dekorativa på fikabordet..


Ingredienser till ca 25 små maränger.

3 äggvitor
2 dl socker
1 tsk pressad citron
1 dl krossade polkagrisar
Röd karamellfärg

Ugn: 100 grader

Gör så här: Krossa polkagrisarna i en mortel. Häll vatten i botten på en kastrull. Sätt en rundbottnad skål ovanpå. Skålen ska vara så stor att den täcker kastrullens öppning. Blanda äggvitor och socker i skålen. Låt vattnet sjuda under skålen och vispa med elvisp tills smeten är fast, ca 10 min. Droppa ner citronsaften undervispningen. Ta av från värmen och vänd ned polkagriskrosset. Vänd försiktigt ned även färgen, så att smeten blir rosastrimmig. Klicka ut smeten glest på bakplåtspapper. Grädda marängerna mitt i ugnen i ca 45 min. Marängerna ska kännas torra och lätta.

2 kommentarer:

Sabina sa...

Men jösses så söta å så gott det låter, det här receptet måste sparas!!
Tack tack.
Kraaam

Sofia sa...

Mä tjena snyggis! Va skoj att du hitta hit och att du får användning av mina recept! De glädjer ett kockahjärta ;)