onsdag 22 september 2010

Gulaschsoppa på mitt vis.


Uppkäftigare soppa får man leta efter.. Den är mustig och smakrik som få. Riktig ungersk gulasch görs på grytbitar, paprika och kummin. De är basingredienserna för denna soppa. I min variant har jag lagt till rotselleri och palsternacka för att få en matigare och intensivare soppa. Och för att de ska vara snabbt och enkelt har jag bytt ut grytbitarna mot nötfärs. Dessutom gör jag den med mindre vätska så den blir mer likt en gryta.

6 port.

400 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 palsternackor
120 g rotselleri
120 g kålrot
1 röd paprika
1 msk fett
1 ½ tsk nymortlad kummin
1½ tsk torkad mejram
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
6 dl vatten
2 köttbuljongtärningar

Gör så här: Tärna rotsakerna och paprikan samt hacka löken. Fräs löken. Riv ner vitlöken. Lägg i färsen och bryn den med löken. Häll i de tärnade grönsakerna. Lät fräsa en stund. Tillsätt övriga ingredienser. Låt puttra 20-25 min under lock. Smaka av med salt och pappar. Servera med en klick naturell yoghurt eller creme fraiche till. Och givetvis ett gott bröd!

Inga kommentarer: