söndag 12 december 2010

Lussekatter


Enligt tradition, så har även vi bakat lite lussekatter inför imorgon. Jag bakar alltid mina med kesella och vetemjöl special, för då blir de extra saftiga och goda ;).

Ca 40 st.

5 dl mjölk
150 g smör
1 pkt jäst
1,5 dl socker
2 pkt saffran
250 g kesella
1 krm salt
1,6 l vetemjöl special

Ugn: 250 grader

Gör så här: Smält smöret. Mortla saffranet i lite av sockret. Ha i saffranet i smörblandningen. Häll därefter ner mjölken och låt vätskan bli fingervarm. Smula jästen i en degbunke och häll på vätskan. Tillsätt sockret och saltet. Rör om. Därefter tar du i kesellan och 1 liter av mjölet. Arbeta smeten jämn. Sen tillsätter man mer mjöl, lite i taget. Den ska inte helt släppa degbunkens kanter. Får gärna vara aningen kladdig. Låt jäsa 40 min under bakduk. Baka ut degen till ca 40 lussekatter. Tryck ner lite russin och lägg på plåt med bakpapper. Låt jäsa ytterligare under bakduk ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen ca 5-8 min.

Tips!
Jag rev lite mandelmassa över degen och hade lite pärlsocker på,
så blir de saffranssnäckor istället.
De är jättegott!



Inga kommentarer: