onsdag 17 augusti 2011

Vitt rostebröd




Varför gå och köpa rostebröd om man kan baka ett själv?...
ok, de vore väl för att man slipper skära brödet då...
Men har man bara två avlånga bakformar och ett schysst mjöl kan man skapa lika proffsiga bröd som man hittar hos bagarn. Och detta bröd har få ingredienser, gillas av många och är supergott att rosta ;)

2 st limpor

50 g jäst
5 dl mjölk
75 g smör
1 tsk salt
1 ägg
1,4 liter vetemjöl special

1 uppvispat ägg att pensla med och vallmofrö att strö över.

Ugn: 200 grader

Gör så här: Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och häll på mjölken. Låt de ljummas med smöret. Häll detta över jästen och rör tills den lösts sig. Häll i saltet, ägget och 1 liter av mjölet. Arbeta degen smidig. Vetemjöl special kräver 5 min med maskin eller 10 min för hand. Arbeta in så mycket mjöl att den precis släpper bunkens kanter. Hellre lite kladdig än för fast. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min. Ta upp degen och dela den i två delar. Forma dessa till avlånga limpor och lägg dom i två smorda, avlånga brödformar. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk. Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrö. Grädda på nedersta falsen i ugnen i 30 min eller tills brödet uppnått 96 grader.



Inga kommentarer: