torsdag 7 april 2011

Mörk chokladmousse m. karamelliserad mandel och jordgubbs-och apelsinsallad.

När jag blir riktigt trött.. då blir jag så sugen på nåt syndigt gott. Nåt... helst med choklad. Och choklad har jag alltid hemma i skafferiet. De tillhör ju basvarorna i mitt kök. Så jag svängde ihop en chokladmousse sisådär...
Blev jättegott!

Chokladmousse 6 port.

100 g mörk choklad av fin kvalité
2 äggulor
3 msk florsocker
2,5 dl vispgrädde

Gör så här: Smält chokladen. Den får inte vara mer än 45 grader innan man rör i äggulorna. För då koagulerar dom. Rör om ordentligt när du stjälper i dom. Låt stå och svalna en stund. Vispa grädden med florsockret. Inte för hårt. Rör ner lite i taget i chokladen. Häll upp i portionsglas eller gör som jag, häll smeten i en stor skål och skeda upp vid servering. Låt stå i kyl tills servering.

Karamelliserad mandel

En näve mandel
1 dl socker

Gör så här: Häll sockret i en kastrull. Låt smälta. De ska bli ljusbrunt. De går väldigt fort och är väldigt varmt. Häll i mandeln hastigt och rör om. Häll ut på ett bakplåtspapper och låt svalna, samt stelna. Hacka sedan den karamelliserade mandel och strö ut på moussen vid servering.

Jordgubbs- och apelsinsallad

250 g jorgubbar, ansade och sköljda.
1 apelsin
1 msk honung

Gör så här: Skär jordgubbarna och apelsinen smått. Blanda i honungen. Klart!

Inga kommentarer: