onsdag 21 april 2010

Raggmunkar med dinkel

Visst är de härligt med äkta svensk husmanskost! Igentligen ska de ju vara stekt fläsk och rårörda lingon, men jag tog de jag hade hemma. Bacon och lingonsylt. Och för att göra denna rätt lite mer speciell, så bytte jag ut vetemjölet mot mitt favoritmjöl, dinkel. Blev super!
----------
800 g finriven potatis av fast sort.
2 ägg
3 ½ dl dinkelsikt
5 dl lättmjölk
1 tsk socker
salt och vitpeppar
.
Gör så här: Vispa ihop ägg, mjöl, mjölk, socker, salt och peppar. Blanda i den finrivna potatisen. Grädda i medelvarm stekpanna, i lite fett, tills raggmunken fått fin färg.
Servera med stekt fläsk och rårörda lingon eller som jag; knaperstekt bacon och lingonsylt.

4 kommentarer:

Sussie sa...

Låter bläää, men å andra sidan så har du ALDRIG gjort något som INTE smakar gudomligt. Jag ska prova så återkommer jag om resultat.
kramar till er alla där borta :)

Sofia sa...

mäh! Är de dinkeln du menar blä?.. För de smakar nästan lika som vetemjöl ju.. Fast de är sundare. You get it? Kramsingen!

Sussie sa...

Ja det är den jag är skeptisk till men som jag sa har du inte lagat nåt som INTE faller mig i smaken ;)
Kram

Sofia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.