torsdag 2 juni 2011

Mörk chokladtartelette med papparmintsgrädde och vaniljinkokta rabarber och jordgubbar



Barfota gick jag ut i trädgårn och plocka de allra första rabarberna för i år.. Känns otroligt lyxigt att kunna plocka egen frukt. De både smakar och doftar bättre än de man handla i affären. Min favoritrabarber heter Viktoria. Den har röda stjälkar och är inte lika sur som den gröna rabarbern. Jag minns när jag var liten hur jag satt på huk i farmors gigantiska rabarberland och tjuvplockade de allra minsta rackarna för att sedan doppa dom i socker och äta dom som de var.. Kan nästan i fantasin drömma mig bort och känna hur de smakade...
Denna gång bjuder jag på ett riktigt höjdarrecept med rabarber, jordgubbar och choklad!
Måste ni ju prova ;)


15 tarteletter

15 st aluminiumformar 7cm

60 g mandelmassa
½ krm salt
60 g smör
1 st äggula
2 dl vetemjöl

Chokladfyllning

200 g mörk choklad (tex marabous)
25 g smör
3 vitor
0,75 dl strösocker
3 st äggulor
Lite florsocker till dekoration

Vaniljinkokta rabarbern med jordgubbar

400 g rabarber
3 dl socker
3 dl vatten
1 vaniljstång
2 msk citronsaft
500 g jordgubbar

Pepparmintsgrädde

2 dl grädde
1 msk strösocker
några droppar pepparmintsolja efter tycke och smak

Ugn: 175 grader

Gör så här: Börja med att göra botten av tarteletterna. Mixa mandelmassan med saltet och äggulan samt smöret. Tillsätt mjölet och låt degen precis gå ihop. Överarbeta inte. Tryck ut degen i formarna och låt stå i frysen i ½ timme. Förgrädda tartelettskalen i mitten av ugnen ca 10-15 min eller tills de fått aningen med färg. Gör chokladfyllningen. Smält smöret tillsammans med chokladen över vattenbad eller i micro. Tillsätt gulorna, ett i taget och rör om ordentligt. De kommer att tjockna rejält. Vispa vitorna med sockret tills de blir marängaktigt i konsistensen. Blanda i chokladkrämen i detta och rör tills krämen blivit jämn. Fördela smeten i tarteletterna och grädda i mitten av ugnen i ca 5 - 10 min eller tills toppen blivit ett "skal" och stannat.
Lättvispa grädden med strösockret och tillsätt pepparmintsolja enligt tycke och smak. Får inte bli för mycket dock. Var försiktig.
Vaniljinkokta rabarbern: koka upp socker och vatten. Halvera vaniljstången och peta ut fröna och ha i både frön och stäng i sockerlagen. Skär rabarbern i mindre bitar och låt den småsjuda i sockerlagen i ca 3 min. Låt stå åt sidan att svalna en stund. Skär jordgubbbarna i mindre bitar och ha i detta bland rabarbern. Servera med chokladtarteletten och grädden.



Inga kommentarer: