tisdag 4 maj 2010

Dinkelsnäckor

Ni måste tror att jag är helt galen i dinkelmjöl! A jo.. de är jag nog. Dels för att de blir så gott och så är de ju aningen hälsosammare än vanligt vetemjöl. Här kommer ett toppenrecept på kanelbullar med dinkelsikt.

40 st.

150 g smör
5 dl lättmjölk
50 g jäst
1-1,5 dl rårörsocker
1/2 tsk salt
2 tsk mortlad kardemumma
ca. 13 dl Dinkelsikt

Fyllning:
100 g smör eller margarin, 1 ½ dl socker, 2 msk kanel


Pensling:
1 uppvispad ägg och 2 tsk vatten


Garnering:
Pärlsocker

Gör så här: Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37° (fingervarmt).
Fördela jästen i en degskål. Häll degvätskan i skålen och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt, kardemumma och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen ca 4 minuter tills den blir smidig och nästan släpper degskålen. Låt degen jäsa i skålen, övertäckt med bakduk, i ca. 40 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar som kavlas ut till två avlånga kakor.


Fyllning: Blanda ihop ingredienserna till fyllnigen och bre detta över degen. Rulla ihop.
Dela varje rulle i 20 bitar. Lägg dem i pappersformar på plåtar. Låt jäsa övertäckta med bakduk, ca 40 min. Pensla och garnera. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250° i 7-8 min. Låt bullarna svalna på galler övertäckta med bakduk.


Inga kommentarer: