torsdag 10 mars 2011

Minisemlor

Inga krusiduller. Inge specialdietssemlor. En semla ska alltid vara en semla. God och luftig bulle med mycket kardemumma och med den härligt krämiga och söta mandelmassefyllningen och den lättvispade grädden på toppen. Om man inte kan unna sig en riktig semla, så tycker jag att man kan avstå. Eller varför inte göra som jag. Baka minisemlor. Då kan dom som vill, ta en.. eller göra som de allra flesta ta två eller fler......
Här är mitt bästa recept.

ca 24 st

1 pkt jäst
5 dl mjölk
150 g smör
1,5 dl socker
1 nypa salt
ca 1,4 l mjöl
1 rejäl msk nystött kardemumma

Fyllning:
250 g mandelmassa
1 dl ovispad grädde

5 dl vispad grädde till toppingen.
Florsocker att pudra över semlorna.

Gör så här: Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt de bara bli ljummet. Häll vätskan över jästen. Häll i sockret, kardemumman och saltet. Blanda lite tills jästen löst sig. Ha i 1 liter mjöl, sen resten av mjölet lite i taget. Degen får hellre vara lite kladdig än för torr. Pudra över lite mjöl och lägg en bakduk över. Låt degen jäsa 30-60 min på dragfritt ställe. Knåda därefter degen och dela den i 4 lika stora delar. 1 del blir 6 st. Rulla till bullar och lägg på bakplåtspappersbeklädd plåt. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk. Grädda i ca 8 min i mitten av ugnen. Låt svalna under bakduk på galler.
Mixa ihop mandelmassan med den ovispade grädden. Späd ev med mer grädde för önskad konsistens. Skär av toppen på bullarna och gröp ur dom, så de blir plats för fyllningen. Och fördela mandelmassesmeten i bullarna. Toppa med grädden och sätt på locket. Pudra över lite florsocker strax innan servering. Njut!

Inga kommentarer: