tisdag 8 mars 2011

Citron och marängpaj

När jag blir riktigt trött blir jag även riktigt baksugen... Hmm.. denna gång fick jag användning av mina citroner jag "fyndade" i affären häromdagen. Jag har länge varit sugen på citronpaj. En sån där riktigt syrlig en med sötsliskig maräng uppepå.. Resultatet blev denna enkla och goda paj. Baka och njut! För de gjorde jag..

Klassisk mördeg.
150 g vetemjöl
100 g smör
½ dl socker
1 ägg

Citronkräm.
3 dl vatten
4 msk maizena
0,75 dl strösocker
1 msk flytande margarin
3 st äggulor
1 st citron - skalet av ½ och saften av hela

Maräng.
3 st vitor
1 ½ dl strösocker

Ugn: 225 grader - 175 grader

Gör så här: Lägg mjöl, socker och smöret i en matberedare och kör till en grynig massa. Tillsätt ägget och kör snabbt ihop det så de blir en deg. Tryck ut i en pajform med löstagbara kanter. Låt vila i frysen i ca 1 timme. Nagga botten och förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 min eller tills den fått aningens med färg. Sänk värmen till 175 grader. Börja med citronkrämen. Blanda vatten, maizena och socker i en kastrull och låt sjuda i ca 3 min under omrörning. Ta av kastrullen från värmen och vispa snabbt i de flytande margarinet och gulorna. Låt krämen sjuda under omrörning igen tills den tjocknat. Får inte koka, då kan den skära sig. Låt krämen svalna och tillsätt därefter citronskal och saften. Smaka av. Gör sedan marängen. Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt lite socker i taget under vispningen. Den är färdigvispad när de går att klicka ut smet utan att den tappar form. Häll den avsvalnade krämen på pajskalet. Bred marängen över. Sätt in i mitten av ugnen och grädda i ca 10 min.
Servera den något avsvalnad eller kall.

Inga kommentarer: