måndag 15 mars 2010

Färsgratäng med sött mos.



Denna gratäng är enkel att göra och är väldigt god. Moset blir naturligt härligt sött av palsternacka och morot.

6 port.

Färsen:
2 gula hackade gula lökar
400 g nötfärs
salt och peppar
1 msk vetemjöl
1/2 dl tomatpuré
1 1/2 dl vatten
3 tsk oregano
ca 1 - 2 msk worcestersås


Mos:
5 potatisar
1 morot
1 palsternacka
1 msk smör
0,5 - 1 dl mjölk
1 äggula
1/2 dl mager riven ost. T ex prästost.
salt och peppar

Ugn: 225 grader

Gör så här: Skär potatisen, moroten och palsternackan i mindre bitar. Koka dom riktigt mjuka i lättsaltat vatten. Medan de kokar gör köttfärsröran. Fräs den gula löken. Häll på färsen och krossa den med en slev, så den blir smulig. Krydda med salt och peppar. Låt få lite färg. Strö över mjölet och rör om. Häll på vattnet och tomatpurén. Rör om och låt puttra i ca 5 min. Smaksätt med worcestersås och oregano. Lägg köttfärsen i en ugnssäker form.
Häll av vattnet på rotsaksbitarna. Blanda i smöret och osten. Vispa med elvisp. Häll i lite mjölk i taget. Sist men inte minst äggulan. Vispa ordentligt. Smaka av med salt och peppar.
Lägg moset över köttfärsröran. Gratinera ca 20 minuter i ugnen. Servera med god sallad!

1 kommentar:

InnerstinneMaria sa...

Mmmm låter mumsigt! Måste prova:)
Vi trivs toppen här i Falkenberg, men huvva vad mycket vi(läs jag)har gjort...Det finns snart inte en fläck jag inte målat på tror jag. Vi har ju inte haft några pengar att renovera för så det har fått bli budgetvarianter o många färgburkar. Det är ju ett gammalt hus 20-tal, och 70-talets "sköna" style syns lite här och där. Men det är ett hus med potential och så ligger det centralt vilket är fabolous! Barnen trivs också fint i sina nya skolor, tack och lov:)Jag skulle vilja ha din mailadress igen, den försvann i flytten:( så jag kan berätta lite mer, Massa kramar till dig och din fina lilla familj/Maria