onsdag 24 mars 2010

Helles kolapopcorn

Dessa busigheter väcker barndomsminnen. En gammal vän brukade göra dessa lite udda popcorn. Sött möter salt på ett intressant sätt. Tack till barndomsvännen, Helena för att jag fått receptet till ägo. De betyder mycket för mig....

Håll i hatten, för här kommer receptet!


10 dl färdigpoppade salta popcorn
1 1/2 dl ljus sirap
1 1/2 dl socker
2 msk smör

Muffinsformar eller andra formar i önskad storlek.

Gör så här: Blanda sirap, socker och smör i en stor kastrull. Låt bubbelkoka ca 15 minuter. Gör kulprov. Tag kastrullen från värmen och häll i popcorn i kolasmeten. Rör med en träsked så att alla popcorn blandas ordentligt med kolasmeten.
Ställ ut muffinsformar på en bricka. Gärna dubbla formar så står de stadigare. Fyll formarna med kolapopcorn. Ställ brickan svalt för att stelna.

På bilden: Till jul hävde jag ut smeten över ett bakplåtspapper och lät de stelna. Sen bröt jag colapopcornen i olika storlekar och la på ett uppläggningsfat och serverade som julgodis.

2 kommentarer:

Helena sa...

Åh vad gott det är med kolapopcorn! Det äter vi alldeles för lite av här i Sverige!

Ester sa...

Oj det här kan vara något av de mest spännande bakverken jag hört talas om på länge! Detta måste jag bara prova nån gång. :) Tack för tipset!