torsdag 18 mars 2010

Spröda chokladkakor med polkatryffel.

ca 20 st.

Chokladkakor

125 g rumsvarmt smör
1 dl ljust muscavadosocker
2 msk ljus sirap
3 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
50 g mörk choklad, grovhackad.

Ugn: 175 grader

Gör så här: Rör smör och socker smidigt. Rör ner sirapen. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner detta i smeten. Häll i chokladen och blanda väl. Forma degen till en 30 cm rulle och plasta in. Ställ i kylen, minst en timme.
Skär rullen i 1/2 cm tjocka skivor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Man kan behöva forma till dom lite med fingrarna. Grädda i mitten av ugnen 10-12 min. Låt svalna på galler.

Polkatryffeln.

20 st polkagriskarameller
100 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde
5 droppar pepparmintsolja.

Gör så här: Krossa polkagrisarna i en mortel, fint. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Häll på grädden och låt alltihop smälta ihop över sjudande vattenbad. Tillsätt polkakrosset och blanda väl. Låt stå kallt 30 min.

Rör i tryffeln, för polkan sjunker till botten.Vänd hälften av kakorna upp och ned och fördela tryffel på dessa. Lägg resterande kakor ovanpå. Förvaras kallt.

2 kommentarer:

InnerstinneMaria sa...

Men gud vad det låter smarrrrigt! Jag skulle vilja ha tips hur man kan baka så mycket gottis som du och ändå vara så smal o snygg?Puss

Sofia sa...

Eller hur... jag, smal? Men aja ... konsten är att möta de goda med de nyttiga. Och jag själv, är inte så förtjust i så mycket sött.. men jag bara ääääälskar att baka.. och göra andra människor lyckliga genom mina bakverk och matlagning. Och du, din puma.. Grrraw! // puss*