torsdag 25 februari 2010

Chokladbakelse med ganache och jordgubbssås.


Chokladbakelsen 10 st

150 g smör

2 1/2 dl strösocker

1 dl kakao

2 tsk vaniljsocker

2 ägg

2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Klicka ut smeten i pappersformar. Grädda i mitten av ugnen ca 8 min.

Chokladganache

Jag brukar bara röra ihop lite choklad av önskad smak, en skvätt grädde och nån matsked smör. I detta fall använde jag ca 150 g mjölkchoklad som jag smälte ihop med ca två msk vispgrädde. Sen la jag i en matsked äkta smör som fick smälta. När detta sen var ljummet hällde jag över chokladsmeten över bakelserna.

Jordgubbsås.

Tina 200g frysta jordgubbar i micro eller låt de ligga framme tills de tinar. Sen mixas dessa med några matskedar socker. Sila såsen. Voila! Om man vill ha hallon istället kan man göra likadant med dessa.

Inga kommentarer: