fredag 26 februari 2010

Lantbröd med havssalt.



2 bröd.


0,5 dl vetekross
0,5 dl linfrö
2 dl havregryn
50 g jäst
4 + 2 dl vatten
2 tsk havssalt
1/2 dl solrosolja
3,5 dl rågsikt
ca 10 dl vetemjöl special

Ugn: Först 250, sen när man sätter in bröden 225 grader.

Gör så här: Blötlägg vetekrossen, linfrö och havregrynen i 2 dl vatten. Låt dra i 30 min. Häll jästen i en degbunke. Slå över 4 dl ljummet vatten. Häll i de blötlagda, salt och rågsikt samt solrosoljan. Häll i vetemjölet, lite i taget. De gör inget om degen är lite kladdig. Degen bör knådas minst 5 min med maskin eller 10 min för hand. Låt jäsa under bakduk i 45 min. Ta upp degen och fördela i två brödformar. Låt jäsa ytterligare 30 min. Skåra bröden. Pensla med vatten och strö över lite rågsikt. Grädda i nedre delen av ugnen i 30 min eller tills brödet är uppe i 96 grader.

OBS! Glöm inte att sänka värmen till 225 grader när du satt in bröden.

Inga kommentarer: